bodybuilder maroc

. Tous les droits réservé.Ce forum est realisé par CHOUAIB BEN JEBLI
 
الرئيسيةس .و .جبحـثالتسجيلقائمة الاعضاءالمجموعاتدخول

شاطر | 
 

 اعرف هدفك

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
mr-stroids
عضو نشيط
عضو نشيط


عدد المساهمات : 49
تاريخ التسجيل : 01/03/2008

مُساهمةموضوع: اعرف هدفك   السبت مارس 08, 2008 9:09 am

طبعا كله مستغرب من اسم الموضوع بتاعي , بس لما هاتكمل قرايه هاتعرف انا قصدي ايه بالعنوان ده .

انهارده حنتكلم عن انواع الكورسات :
تنقسم الكورسات الى نوعين محورين هما :
1_كورسات الضخامه العضليه (bulking course ) :
هدف اي لاعب كمال اجسام هو الحصول على اعلى ضخامه ممكن , ودي اهم الاسباب اللي بتخليه ياخد منشطات رغم علمه اليقين بمدى خطورتها , وده بيظهر برضه في عدد التساؤلات المطروحه في المنتدى , فنادرا مانجد اسئله عن التنشيف مقارنة بكورسات الضخامه .
طبعا قبل كل شئ لازم نعرف ان المتحكم الاول في نظامك اللي هاتمشي عليه هوا اكلك , ايوه اكلك مش نوعية منشط معين هيا اللي هاتعمللك الشغل اللي انت عايزه , وده مش موضوعنا دلوقتي بس حبيت انبه ليه .
في مرحلة البلكنج الكل بيدور على المنشطات اللي ليها نسبة ارمطه عاليه نسبيا وده طبعا شئ اساسي لو اعتبرنا ان الاستروجين الناتج عن هذه المنشطات شئ مرغوب فيه اثناء الكورس , اغلب اللعيبه بتحاول تمنع الاستروجين تماما مع اننا بطبيعتنا الاستروجين بيبقى موجود في اجسادنا طيب ليه نمنعه بقه؟
السؤال شكله منطقي صح؟
علشان نبقى متفقين من الاول كده الاستروجين مهم في الكورس بتاعك خصوصا في كورسات البالك السبب مش بس انه بيزودك في الوزن , لا ده ليه اسباب تانيه اهمها المساعده على ليونة المفاصل والاربطه الامر اللي حضرتك بتحتاجه علشان تحمي نفسك من الاصابات لا قدر الله , سبب تاني لضرورة وجود الاستروجين داخل الكورس : من المعروف ان الاستروجين يعمل على حبس السوائل داخل الجسم الامر اللي بيزود الوزن بصورة ملحوظه والامر اللي بيخليك تظهر بمظهر ضخم خصوصا وانت لابس الهدوم , انما لو جينا للعرض هانلاقي ان واحد واخد انتي استروجين بجرعه عاليه نسبيا داخل الكورس هايكون جسمه احسن من حيث الشكل فقط .
وعلشان نبقى متفقين برضه لازم نعرف انك لو جيت تصطاد ارنبين في وقت واحد الارنبين هايهربوا منك وهاترجع صفر اليدين انما لو ركزت على ارنب واحد هاتصطاده , المثل الجميل ده بينطبق على كورسات الضخامه , اغلب الناس عايزه تعمل لها كورس بحيث انها تزيد كام كيلو عضل صافي وعايز كل عضله من عضلات جسمه مقسمه وواضحه , طيب ازاي؟
طول عمري باقول لو عايز ضخامه وتنشيف مع بعض اخلط الميه بالزيت الاول لو عرفت ابقى اعمل اللي نفسك فيه .
نرجع لموضوع الاستروجين , عرفنا انه مهم طيب يبقى ايه لازمة الانتي استروجين جوا الكورس؟
الحته دي اللي بيفرق فيها عمل الخبره لانك المفروض تاخد اكبر استفادتك من الاستروجين وفي نفس الوقت تمنع على قد ماتقدر تكون الجينو .

بالنسبه بقه للمنشطات العالية الارمطه والمفضله في مرحلة البالكنج بتكون غالبا منشطات طويلة الاستر , ومن الامثله على هذه المنشطات لا الحصر :
منشطات التستسترون طويلة الاستر باختلاف انواعها .
ناندرولون ديكانويت /سايبيونات /لورات .
بولدينون سايبيونات / انديسيلينات .
انادرول /اوكسيميثولون .
ديانبول /دي بول / ميثاندروستينولون .
بالانجليزي بقه للناس اللي ثقافتهم اجنبي :
Testosterone with longer esters or Testosterone blends
Nandrolone decanoate/cypionate/laurate
Boldenone undecylenate/cypionate
Anadrol/Oxymetholone
Dbol/Methandrostenolone

من الممكن استخدام هذه المركبات مفردة , ولكن اغلب اللعيبه بيفضلوا يخلطوا كذا نوع مع بعض للحصول على اعلى ضخامه ممكنه , الامر كله يعود لك وحدك .

نقطه تانيه في مرحلة الضخامه الا وهي ضرورة اضافة التستسترون كاساس للكورس بتاعك , اغلب اللعيبه بتلاحظ ان المكتسب من التستسترون بيكون ضعيف نسبيا مقارنة بانواع اخرى كالناندرولون , بس التستسترون بيعتبر فارس الحلبه لانه يعتبر وسيط انتقالي بين كذا منشط كما ان المكتسب منه الحفاظ عليه بيكون سهل مقارنة بمنشطات اخرى كالانادرول مثلا , كما لوحظ ان التستسترون لما بيتاخد بمصاحبة اندروجين عالي اخر بيعمل شغل جامد جدا , اضف لذلك ضرورة وجود التستسترون داخل الجسم علما بان التستسترون الطبيعي بيكون في ادنى حالاته اثناء الكورس فلو مافيش تستسترون بيجري في الدم هايحصل مشاكل كتير احنى في غنى عنها .
الكلام عن كورسات البالك لا ينتهي بس انا حبيت ادي فكره مبسطه علشان تعرف هدفك , تحدد انت عايز ايه وعلى اساس الهدف ده تبتدي تعمل الكورس بتاعك .

ان شاء الله في المره القادمه هانتكلم عن النوع التاني من الكورسات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
اعرف هدفك
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
bodybuilder maroc :: قسم المنشطات :: مواضيع العامه حول المنشطات-
انتقل الى: